Stockholm Brewing Co startar om efter konkursen – och det med ökad produktion, större stockholmsfokus och ett nytt ekologiskt lunchkoncept.
Det tog bara ett par veckor för Stockholm Brewing Co att få nya ägare efter konkursen tidigare i år. Bakom så väl bryggeri som restaurang står nu en helt ny ägarkonstellation vars gemensamma nämnare är Kulturarenor AB med stockholmskrogar som Växthuset, Eden, Banankompaniet, Fållan och Färgfabriken i portföljen.
– Allt gick väldigt snabbt men kändes också helt rätt. Vi har kunnat behålla hela produktionsteamet och har i princip kunnat brygga öl utan uppehåll. Med våra egna restauranger är vi själva dessutom redan en stor och viktig kund, förklarar Jon Birgne, nytillträdd vd för Stockholm Brewing Co.
Stockholm Brewing co är med sina tio år ett av Stockholms äldsta bryggerier. Innan konkursen lanserade de årligen drygt 50 olika öl, alla tillgängliga i hela Sverige.
– Vi har sett över sortimentet och reducerat det kraftigt. Vi kommer att forstätta med ett tiotal ölsorter och tydliggöra den ekologiska profilen. Dessutom kommer vi att fokusera och storsatsa på Stockholm, säger Jon Birgne.
Satsningen innebär bland annat att man successivt ökar produktionsvolymen, erbjuder bryggerivisningar och nyöppnar restaurangen – som under sommaren fått sig ett ansiktslyft. Inledningsvis öppnar man för luncher, som snart kompletteras med pubkvällar och olika matklubbar.
– Vår restaurang kommer att erbjuda närproducerade, ekologiska råvaror, fokus ligger på kvalitet och omtanke. Smakpaletten blir nordisk och franskinspirerad, förklarar kökschef Isak Wiik som senast kommer från Färgfabriken i Liljeholmen.
Vid sin sida har Isak restaurangchef Niki Sjölund, som också driver företaget Neonatur där han utforskar och plockar ätbarheter i naturen, vilket också kommer att prägla matutbudet.
Restaurangen, som nu får samma namn som bryggeriet – Stockholm Brewing Co – kommer att hålla öppet kl 11–14 måndag till fredag, med start den 4 september. Inom kort presenteras också ett antal matklubbar, bland annat kommer Sebastien Boudet och bakar pizza på kulturspannmål som ska matchas med öl.
– När vi blivit varma i kläderna är målet att dra det cirkulära tänket så långt det går. Vi har många spännande samarbeten på lut och är väldigt taggade på att komma igång, avslutar Jon Birgne.
Text: Sanna Lindberg
På bilden: Restaurangchef Niki Sjölund, vd Jon Birgne och kökschef Isak Wiik