Snygg, skön, stark – och efter lite fix redo för ännu några år av lång och trogen tjänst. Möt den av krogens hjältar som kanske utsätts för det allra hårdaste trycket.
Maten – naturligtvis. Självklart kvaliteten på servicen och miljön i sin helhet. Men lika viktigt för en positiv äta-ute-upplevelse är sittandet. Något som få gäster förmodligen tänker på när det är bra och får dem att vilja sitta kvar, men desto mer när kroppen protesterar eller illaskrikande stålben stör den i övrigt angenäma atmosfären. Ur en krögares perspektiv är detta självklart lika viktigt.
En som vet allt om kombinationen hållbar funktion, komfort och estetik är inredningsarkitekten, möbelsnickaren och formgivaren Åke Axelsson. Med de vardagsnära, meningsfulla behoven i fokus, fortfarande aktiv efter drygt 60 år i branschen, fortsätter han att förfina och skapa hållbara möbler för offentliga miljöer. Tåliga och långlivade. I cirka 200 olika stolsmodeller cirkulerar han sina egna idéer och kombinerar delar av gamla i nya gestalter vilket röner honom epitetet sittandets, och därmed stolarnas, absolute mästare. ”Stolen är den möbel som kommer människan närmast”, har han sagt och antalet restauranger där hans stolar håller år ut och år in är imponerande. Moderna Museets och Malmö konsthalls restauranger, Operaterrassen, Melanders, Bistro Ruby och Wedholms Fisk i Stockholm är bara några exempel.
I det familjeägda företaget Gärsnäs ställer han sig frågan hur de som möbelföretag kan göra skillnad och har i både tanke och handling formulerat sig när det gäller att utveckla det cirkulära. Det handlar om att vara klok och förståndig, ge sina produkter många olika sorters kvaliteter, producera lokalt och låta dem ingå i ett ekologiskt kretslopp. Något som borgar för längsta möjliga livslängd både tekniskt och estetiskt. Till Gärsnäs kan företagets slitna möbler efter lång och trogen tjänst skickas för en öm, renoverande omvårdnad som ger ett nytt och ännu längre liv.
På förekommen anledning ges cirkulära tankar och handlingar en allt större plats inom allt fler branscher. Och en proffsig möbeldesigners sätt att tänka påverkar också andra områden positivt, inte minst restaurangnäringen. Att designa för en hållbar, gärna cirkulär produktion handlar om att komma bort från den så kallade take-make-waste-kulturen och se över samtliga steg från hur materialet skördas, till tillverkning, distribution och försäljning. Blotta tanken på att idag skicka både gigantiska soffor och kulinariska ingredienser över hela världen är ju absurd, nej – fram för lokal tillverkning av lokalt framställda material!
Någon som arbetar både med mat och möbler är arkitekten och formgivaren Jonas Lindvall. Efter inredningar av bland andra Saltimporten och Bloom in the Park i Malmö, Sigtuna Stadshotell, delar av PM & Vänner i Växjö och numera nerlagda Gastrologik i Stockholm fortsätter hans ambition om långa, hållbara liv för såväl helhet som delar. Nu senast på Brasserie Sture i hemstaden Malmö där han som delägare också stått för inredningen. Tidigare arbetade han också som creative director på Stolab som liksom Gärsnäs erbjuder sina kunder renovering av företagets möbler – en självklarhet sedan länge.
– För mig finns inga alternativ till att prioritera hållbarhetens alla aspekter. Både som krögare och formgivare önskar jag naturligtvis att allt jag gör ska hålla i all evighet men på Sture har vi uttalat ambitionen att stället ska hålla i en generation – runt 33 år, berättar Jonas Lindvall.
– Visst måste somligt bytas ut ibland och då är det fantastiskt att vissa producenter, som Stolab, tar tillbaka varan, reparerar och lämnar tillbaks den som ny. Vi beställer också kockrockar och serveringspersonalens kläder från Textilia som tvättar restauranglinnet. De har nämligen en tjänst de kallar för upcy där de av olika gamla uttjänta textilier syr nya grejer och sånt vill man ju stötta, menar han och tillägger att det gäller att se upp eftersom det finns lika många bra, ärliga hållbara initiativ som det finns företag som gröntvättar oss konsumenter genom att marknadsföra hållbarhet som egentligen knappt gör nytta.
– En hög kvalitet i hela processen och i slutprodukten, oavsett vilken, blir ju billigare i längden, precis som att återanvända saker som redan hållit i 50 år, istället för att köpa nytt. En småskalig, lokal produktion är alltid att föredra. Och mitt personliga, bästa recept för en så kvalitativt hållbar miljö som möjligt är att låta bli att vara så himla modern, avslutar Jonas Lindvall.
Text: Susanne Helgeson
Foto: Tine Guth Linse
Bildtext: På Sture i Malmö använde Jonas Lindvall sin stol Hundranian från Stolab, efter att först tänkt rita en ny. ”Men varför en ny när jag redan hade ritat denna som är hållbar på alla sätt: lätt, stapelbar, i robust ek och bred om axlarna vilket ger gästen en skön, omfamnande känsla.”