Hoppa till innehåll

Artikel

Från engångs till flergångs

Vid årsskiftet införs en ny svensk lag som innebär att restauranger och caféer som idag använder sig av engångslådor- och muggar måste erbjuda förpackningar som kan användas flera gånger. Och företag som är måna om att ligga i framkant har redan börjat testa nya, cirkulära förpackningslösningar.

För att minska förbrukningen av engångsplast inom EU har många länder runtom i Europa infört lagar som begränsar användningen. I Sverige är målet att förbrukningen av engångsmaterial ska ha minskat med 50 procent år 2026 jämfört med 2022. Den 1 januari 2024 träder därför en ny lag i kraft. Den innebär att restauranger, caféer och butiker som säljer exempelvis kaffe eller mat i engångsförpackningar även måste erbjuda återanvändbara förpackningar som alternativ. Det kan vara allt från stora hamburgerkedjor till mindre serveringsställen som både serverar mat på plats och för avhämtning. 

Enligt Electrolux Professional, som erbjuder professionell utrusning för restaurang och storkök, är det här ett bra tillfälle för branschen att bli mer innovativ. Därför bjöd företaget in till halvdagsseminariet Reduce, Reuse, Recycle Innovation Day i Stockholm i slutet av maj. 

På programmet stod bland annat två panelsamtal modererade av journalisten och en av 100% Cirkulärt och Circular Gastronomys grundare, Per Styregård. Det första panelsamtalet fokuserade på det pilotprojekt som Reitan Convenience i Sverige (franchiseföretaget bakom bland annat Pressbyrån och 7-Eleven), driver på 20 av Pressbyråns butiker i södra Sverige. Där erbjuds alla kaffekunder numera en återanvändbar plastmugg som kan fyllas flera gånger om. 

– Vi har lärt oss mycket av det här projektet, framför allt hur inkörda många är i sina vanor och hur svårt det därför är att få kunderna att välja flergångsmuggen framför en engångsmugg, säger Rasmus Milton, affärsutvecklare på Reitan Convenience i Sverige.

Projektet görs i samarbete med skogsindustrikoncernen Stora Enso och &Repeat, ett företag som arbetar för mer cirkulära lösningar inom restaurang- och cafébranschen.

– Man stöter på flera hinder när man ska göra linjära system cirkulära och konsumentbeteenden är ett av de svåraste att komma över, säger Tor Espen Steinvik, vd på &Repeat. 

– Vi människor kan bara jobba på att förändra högst tre vanor samtidigt och det innebär att vi måste få fler att vilja göra användandet av flergångsmuggar till ett beteende de vill prioritera. Men den största utmaningen är finansieringen. Någon måste betala för att implementera de nya, cirkulära systemen och frågan är vem som ska ta den kostnaden. 

Under seminariet fick deltagarna ett tydligt exempel på hur framtidens förpackningar kan se ut och fungera då de vid dagens början tilldelades varsin återanvändbar plastmugg – som vid dagens slut lämnades in för rengöring i en av Electrolux Professionals tvättautomater. Många större företag tittar nu på att införa liknande system och under panelsamtalet diskuterades bland annat olika modeller för returer av flergångsförpackningarna – hur vanan att returnera en återanvändbar mugg kan bli lika självklar som att returnera en PET-flaska. 

– Under pilotprojektet på Pressbyrån har vi använt en biblioteksmodell som innebär att kunderna får låna muggen gratis, men om de inte returnerar den inom en viss tid blir de debiterade en avgift, säger Rasmus Milton. Det verkar som att många kunder drar sig för att låna något om de riskerar en avgift i efterhand och därför vore det intressant att testa att låta dem betala en deposition istället. 

– Vi måste hitta lösningar som är enkla och smidiga för konsumenterna, fortsätter Rasmus Milton. Annars är risken att företagen kommer att stå med en massa återanvändbara förpackningar som ingen använder.  

– Det är bra att olika system nu testas så att företagen kan utvärdera vilka som fungerar bäst, men målet bör vara att ha ett gemensamt system – eller så få som möjligt, säger Nils Johansson, forskare på avdelningen för strategiska hållbarhetsstudier på KTH. Enligt honom är samarbete den enda vägen framåt.

– Samarbete betyder allt när man vill försöka etablera nya, cirkulära lösningar. 

Under dagens andra panelsamtal berättade Clara Bergström, customer marketing manager på Coca-Cola, och Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald’s, om sina respektive liknande pilotprojekt. Coca-Cola har bland annat erbjudit återanvändbara läskmuggar på Gröna Lund, medan McDonald’s nyligen börjat erbjuda detsamma på ett par av kedjans restauranger i Stockholm. 

– Vi har testat olika varianter och insett att det inte finns ett universalsystem som fungerar överallt, säger Clara Bergström. På till exempel en bensinmack krävs muggar som håller läsken kall och kolsyrad längre än på exempelvis en McDonald’s-restaurang där gästerna ofta dricker upp läsken direkt. Vi har också märkt att det är lätt att få de som är anhängare av Greta Thunberg och redan är intresserade av de här frågorna att vilja använda flergångsförpackningar, men det behövs mer information för att få alla andra att sluta använda engångsförpackningar.

Henrik Nerell menar å sin sida att det fortfarande finns många frågetecken kring miljöeffekten av återanvändbara förpackningar.

– Det krävs att de används många gånger för att de inte ska orsaka mer koldioxidutsläpp än engångsförpackningar. Det finns en allmän tro att flergångsförpackningar alltid är bättre för miljön, men när man tittar på siffrorna är det inte alltid så. 

I samtalet deltog även Åsa Berg, CEO och design strategist på designföretaget Open Studio Stockholm, som menade att designen på förpackningen kan få konsumenterna mer motiverade att använda den, men också fungera som marknadsföring för företagen.

– I framtiden hoppas jag att det inte längre finns några restauranger eller caféer som serverar gäster som äter på plats i engångsmaterial. Återanvändbara förpackningar bidrar till en bättre upplevelse för gästerna, samtidigt som det gynnar både företagen och miljön.

Text: Redaktionen Foto: Erik Olsson