Hoppa till innehåll

Circular Gastronomy Challenge

Flergångsförpackningar för take away – Clara Lidberg, Panter

VINNARE 2023: När Circular Gastronomy den 4:e december utsåg vinnarna av Circular Gastronomy Challenge 2023, var en av dem Clara Lidberg, som satsar på flergångsförpackningar för take away. Så här lät juryns motivering:

”För att ett av de mest genomtänkta och framgångsrika systemen för flergångsförpackningar som finns på marknaden, har stor möjlighet att spridas ännu bredare, och på så sätt potential att minska vårt klimatavtryck och nedskräpningen i naturen.”

Take away – och take back

Förpackningen är rund och ser ut precis som runda engångslådor för hämtmat brukar se ut. Skillnaden är att den kan användas upp till 500 gånger. Från och med 1 januari i år är det tänkt att engångsmaterialen i plast för take away-maten ska börja fasas ut. Då trädde nämligen en ny lag i kraft som säger att alla större restauranger och caféer ska kunna erbjuda kunderna flergångsförpackningar. Med ”större” menas de näringsställen som säljer minst 150 engångsförpackningar med mat eller kaffe. 

Clara Lidberg har funderat länge på allt skräp som hämtmaten orsakar. Hon har en bakgrund som miljöjurist och har tidigare arbetat på miljödepartementet. Redan för tio år sedan gick hon runt till lunchställena i närheten av sin dåvarande arbetsplats och försökte få dem att satsa på emballage som kunde användas flera gånger.

– Då betraktades jag lite som ett ufo, säger hon.

Men tiden har kommit ikapp henne. EU fattade 2019 beslut om sitt plastdirektiv, som går ut på att minska användningen av plaster och därmed också den negativa inverkan på miljön. Två år senare införde den svenska regeringen direktivet och gjorde även några egna kompletteringar. Samma år, 2021, startade Clara Lidberg företaget Panter som idag har sju anställda och vars idé är att just tillhandahålla matlådor och muggar som kan användas flera gånger. 

– Man ska inte sitta och tänka för länge för då blir det inget. Det är lätt att man övertänker. Vi har vågat testa, säger Clara Lidberg om sin satsning.

Hon berättar att Panter under löpartävlingen Göteborgsvarvet testade att förse en vätskestation med flergångsmuggar – och sparade på så sätt in på 12 000 av de cirka 1 miljon engångsmuggar som normalt förbrukas under loppet. En av arrangörerna berättade för Clara Lidberg, att just detta var något man funderat på under 20 år, utan att ha kommit till skott.

Panter har inlett ett samarbete med företaget Tingstad som tillverkar matförpackningarna och muggarna i helt återvinningsbar polypropen. Och så har man skapat ett digitalt verktyg där konsumenterna kan se vilka take away-ställen som är anslutna till Panter och där de även kan registrera sina förpackningslån och -returer.

– Nyckeln till framgång är att få volym i det. Att alla kaffeställen i en stad ska vara med så att det är lätt att lämna in sin mugg när man har druckit ur kaffet.

Marknaden är stor, enligt Håll Sverige Rent förbrukas cirka 2 miljarder take away-lådor per år och cirka 1 miljard muggar. Redan nu har Panter fått med sig flera stora företag på tåget, som Pressbyrån, 7-Eleven, Espresso House, Ica, Hemköp, Coop, Preem och Circle K.

– Under januari lanseras Panter på 700 ställen över hela Sverige.

Idén är enkel. När du köper din lunchrätt eller ditt kaffe för att ta med, ska du lämna tillbaka förpackningen inom en vecka till något av de ställen som är med i retursystemet. Det behöver alltså inte vara samma café eller restaurang där du köpte ditt kaffe eller din hämtmat. Men glömmer du att lämna tillbaka förpackningen i tid, blir det påminnelseavgift. Precis som på biblioteket. 

Krögarna, livsmedelsbutikerna, café- och kioskägarna som ansluter sig till Panter betalar en månadsavgift som startar på 380 kr och inkluderar förpackningar och mjukvara. 

– Generellt sjunker kostnaden ju mer systemet används och de kunder som går över helt till flergångsförpackningar kan minska kostnaden med upp till 50 procent, jämfört med engångsförpackningar.

Clara Lidberg säger att hon hittills inte sett något som tyder på att kostnaden för konsument ökar. Däremot har hon märkt att en del av de anslutna företagen rabatterar priset på exempelvis kaffe om konsumenterna väljer Panter.  

Vad ser du som det största hindret för att få snurr på affären?
– Vanan. Vi är så vana vid att köpa kaffe i engångsmuggar som kan slängas var som helst. Beteendeförändringen är det svåraste.

Vad vill ni använda ert pris till?
– Det kanske blir just till att få hjälp att jobba med beteendeförändringen. Jag kan också tänka mig att vi kan behöva få hjälp med att visa att det är en premiumförpackning genom att exempelvis göra snygga uppläggningar av mat. Vi jobbar enbart med runda förpackningar och ta exempelvis sushi som alltid presenteras i rektangulära lådor, hur gör vi en sådan uppläggning snygg i runda boxar?

Text: Ann-Helen Meyer von Bremen